Tylko na rok samorząd województwa zachodniopomorskiego podpisze umowę z Przewozami Regionalnymi. Decyzję w tej sprawie podjął marszałek województwa. Wcześniej unieważniono przetarg, który miał wyłonić przewoźnika, świadczącego usługi przez najbliższe trzy lata. Przetarg unieważniono ponieważ wpłynęła jedna oferta - właśnie Przewozów Regionalnych, która - zdaniem zamawiającego - okazała się zbyt droga.
Samorząd województwa zdecydował więc o bezpośrednim podpisaniu umowy na kolejowe przewozy pasażerskie z Przewozami Regionalnymi. Roczna umowa dotyczy zarówno świadczenia usług przewozowych w regionie, jak i relacji transgranicznych. Obowiązywać będzie od 9 grudnia 2012 r. do 14 grudnia 2013 r.
Zarząd województwa, zgadzając się na bezpośrednie podpisanie umowy ze spółką Przewozy Regionalne, wskazał na art 22 ust. 1 pkt. 4 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Argumentuje, że podejmując taką decyzję chce zapewnić ciągłość realizacji usług przewozowych w regionie, gdyż ponowna procedura przetargowa, mająca wyłonić przewoźnika w ramach trzyletniej umowy, nie zostałaby zakończona przed wprowadzeniem grudniowego rozkładu jazdy pociągów. Bezpośredni wybór przewoźnika w takiej sytuacji, zapewnia zapis w ustawie..
Pośpiech wskazany
8 grudnia tego roku, wygasa umowa między samorządem województwa i Przewozami Regionalnymi na świadczenie usług. W jej ramach z budżetu województwa wydano łącznie 74 mln. 500 tys. zł. brutto, na sfinansowanie pasażerskich przewozów w regionie i przygranicznych. Po unieważnieniu przetargu, który miał wyłonić przewoźnika i zapewnić ciągłość trzyletniego finansowania, realna okazała się groźba świadczenia usług przewozowych bez umowy. Jak argumentuje urząd marszałkowski „groziłoby to wystąpieniem zakłóceń w świadczeniu usług publicznego transportu zbiorowego”. Stąd decyzja o podpisaniu rocznej umowy z Przewozami Regionalnymi. Samorządowy przewoźnik, startując w przetargu na ramową, trzyletnią umowę, zaproponował cenę 279 mln. 246 tys. zł. brutto, która miała pokryć koszty świadczenia usług w regionie, i na trasach przygranicznych. Dla samorządu województwa ta kwota okazała się zbyt duża, ponieważ zaplanował 231 mln. zł. brutto na realizację zamówienia. Różnica między kwotą, zaoferowaną przez wykonawcę a kwotą, jaką zamawiający przeznaczył w swoim budżecie, wyniosła więc 48 mln. 246 tys. zł. Był to główny powód unieważnienia przetargu.
Roczne prowizorium?
Założeniem organizatora przewozów było utrzymanie stabilnej siatki regionalnych połączeń, dofinansowanych w perspektywie najbliższych trzech lat- bez zmian i korekt w rozkładzie jazdy, aktualizowanym co roku w ramach realizacji umowy. Takie rozwiązanie byłoby korzystne również dla przewoźnika, przede wszystkim pod względem planowania swoich kosztów, czy inwestycji taborowych. Kolejna roczna umowa wprawdzie doraźnie rozwiązuje sprawę, jednak może stanowić kontynuację „rozkładowego prowizorium”. Wiadomo, że w nowym, regionalnym rozkładzie jazdy pociągów nie będzie rewolucji. Utrzymana zostanie dotychczasowa ilość połączeń, w tym pięć par pociągów na reaktywowanej linii ze Szczecina do Piły. Uwzględniono też uruchomienie połączeń, po otwarciu odcinka na lotnisko w Goleniowie, latem przyszłego roku.